آموزش بازی محور زبان انگلیسی بهترین روش برای کودکان

آموزش بازی محور زبان انگلیسی بهترین روش برای کودکان

زمان مورد نیاز برای مطالعه ۱ دقیقه

آموزش بازی محور زبان انگلیسی به کودکان یکی از بهترین روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یادگیری در دنیای امروزی محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که استفاده از آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر بازی کودکانه، نتیجه بسیار خوبی در یادگیری آنها دارد. از این رو به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد آموزش همراه با بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تاثیر بسیار زیادی در میزان یادگیری و حتی علاقه […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 28 / 01 / 1403

توضیحات

آموزش بازی محور زبان انگلیسی به کودکان یکی از بهترین روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یادگیری در دنیای امروزی محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که استفاده از آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر بازی کودکانه، نتیجه بسیار خوبی در یادگیری آنها دارد. از این رو به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد آموزش همراه با بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تاثیر بسیار زیادی در میزان یادگیری و حتی علاقه آنها داشته باشند.

این در حالی است که امروزه اکثر معلمان و مدرسان زبان انگلیسی از روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موثری مانند بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف برای آموزش زبان به کودکان استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اما آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازی محور زبان انگلیسی چگونه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؟ ما در این مقاله از سایت مدرسه یاسین سعی کرده ایم اطلاعات کاملی را در زمینه آموزش بازی محور زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهیم.

آموزش بازی محور زبان انگلیسی1

آموزش بازی محور به چه معناست؟

آموزش مبتنی بر بازی، یک استراتژی آموزشی جدید است که اصول و ساختار بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را با فرایند یادگیری ترکیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در این رویکرد از ماهیت جذاب و تعاملی بازی برای تقویت نتایج آموزشی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

انواع بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای این منظور انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، فقط برای سرگرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مناسب نیستند. در عوض، آنها با دقت طراحی شده اند تا محتوا و اهداف آموزشی خاصی داشته باشند.

در آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازی محور، محیط یادگیری به محیطی کاملا پویا، تعاملی و سرگرم کننده تبدیل خواهد شد. حتی محیط بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تاثیر زیادی در یادگیری بهتر کودکان داشته باشد و باعث افزایش میزان علاقه و انگیزه کودکان برای ادامه بازی و یادگیری شود.

یکی از مهمترین مزایای آموزش مبتنی بر بازی، این است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آنها را به سبک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مراحل مختلفی انجام دهند. در بهترین دبستان پسرانه منطقه 1 توانسته ایم با ایجاد یک محیط یادگیری مبتنی بر بازی، کودکان را اغلب با چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی روبرو کنیم که آنها را وادار به فکر کردن، حل مسئله، همکاری و بهبود مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تصمیم گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازی محور آموزشی، یک فضای امن را برای کودکان ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا بدون ترس از نتایج بازی، از اشتباهات خودشان تجربه کسب کنند. همین شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث پیشرفت دانش آموزان در بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزش محور شود.

این نوع از بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شامل عناصری مانند داستان پردازی و مراحل زیادی است که روند یادگیری را برای کودکان لذت بخش تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. مربیان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یادگیری مبتنی بر بازی را به موضوعات خاصی اختصاص دهند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری، کلیه معلمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی بازی محور برای یادگیری موثر کودکان استفاده کنند. هیچ محدودیتی برای انتخاب مراحل و نوع بازی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان وجود ندارد.

روش آموزش بازی محور در زبان انگلیسی چگونه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزش محور برای یادگیری زبان انگلیسی به کودکان، روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی دارد. یک روش متداول آن، ترکیب فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شبیه به بازی در دروس زبان انگلیسی، مانند ترکیب واژگان و حروف انگلیسی، تمرینات دستور زبان و درک مطلب است. به عنوان مثال، یک معلم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از یک بازی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کند که دانش آموزان را به تمرین واژگان، استفاده از عبارات و جملات انگلیسی تشویق کند.

راه دیگر برای استفاده از یادگیری مبتنی بر بازی به زبان انگلیسی آموزش یک بازی به زبان انگلیسی است. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک بازی آنلاین، یک برنامه تلفن همراه یا حتی یک بازی تخته‌ای باشد که مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زبان انگلیسی را از طریق یک سری چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تعاملی آموزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به گونه ای طراحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خاص زبانی مانند گوش دادن، صحبت کردن، خواندن یا نوشتن را به کودکان آموزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

علاوه بر این، یادگیری مبتنی بر بازی به زبان انگلیسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل استفاده از بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای آموزش مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زبانی باشد.

آموزش بازی محور زبان انگلیسی 2

مزایای آموزش بازی محور زبان انگلیسی برای کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کودکانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مزایای زیادی برای آنها داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

افزایش انگیزه و علاقه در کودکان

بازی در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد و تقویت حس کنجکاوی در آنها شود. از طرفی هم، کنجکاوی در بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد انگیزه بیشتر در بین کودکان شود. اکثر بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزش محور، یادگیری را به یک سری چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پاداش دهنده تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که همین موضوع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث افزایش انگیزه در این افراد شود.

تقویت یادگیری

یکی دیگر از مزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی در بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزش محور، تقویت یادگیری از طریق تکرار و تمرین در یک محیط سرگرم کننده است. چون پیروز و برنده شدن در این بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به تکرار و تمرین زیادی نیاز دارد. این تکرار در یک محیط پویا و سرگرم کننده اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث بهبود یادگیری در کودکان شود.

به عنوان مثال، یک بازی طراحی شده برای آموزش انگلیسی، کودکان را با درک و استفاده صحیح از کلمات یا عبارات جدید در زبان انگلیسی آشنا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

پیشرفت مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شناختی و روابط اجتماعی

سرانجام، آموزش مبتنی بر بازی در کنار یادگیری زبان انگلیسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث پیشرفت مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مهم شناختی و اجتماعی در کودکان شود.

بسیاری از بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی، حل مسئله، تفکر انتقادی و توانایی تصمیم گیری دقیق در کودکان را تشویق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. علاوه بر این، کودکان در بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروهی، این فرصت را پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ارتباطی انگلیسی خود را با همسالان تمرین کنند. همین وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث بهبود روابط اجتماعی در کودکان شود.

بنابراین، تدریس مبتنی بر بازی یک رویکرد چند وجهی است که نه تنها یادگیری زبان انگلیسی را برای کودکان جذاب و مؤثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند بلکه باعث تقویت مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زندگی در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

چند نمونه برای آموزش بازی محور زبان انگلیسی

آموزش بازی محور زبان انگلیسی
3

یکی از نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های محبوب آموزش مبتنی بر بازی انگلیسی، استفاده از بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر داستان است. این بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کودکان را در یک ماجراجویی قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. حتی ممکن است کودک به عنوان قهرمان داستان، نقش اول را بازی کند.

با ادامه بازی، کودکان با شخصیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی روبرو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که به زبان انگلیسی صحبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و واژگان و دستور زبان جدید را به کودکان آموزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. برای پیشبرد داستان، کودکان ممکن است نیاز به انتخاب صحیح کلمه یا ساخت جملات انگلیسی نیاز داشته باشند. این نوع از بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزش محور در کودکان، نه تنها واژگان آنها را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد بلکه مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درک آنها را در یک محیط بازی محور تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

نمونه خلاق دیگر برای آموزش بازی محور زبان انگلیسی شامل بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های واژگان تعاملی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به اشکال مختلفی از جمله سیستم عامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین، برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فیزیکی و بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تخته ای اجرا شود.

این بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با تصاویر و اشکال جذاب و زیبایی طراحی شده اند تا روند یادگیری را برای کودکان جذاب تر کنند. در این بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، بازیکنان باید کلمات را با تصاویر مطابقت دهند یا برای کسب امتیاز بیشتر پازل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کلمه ای را حل کنند.

این فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مغز کودکان را تحریک کرده و به آنها کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا کلمات جدید را به راحتی یادبگیرند. علاوه بر این، بحث رقابتی بودن این بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا کودکان به بازی خودشان ادامه دهند و برای برنده شدن در بازی تلاش کنند.

سخن آخر در آموزش بازی محور زبان انگلیسی

آموزش بازی محور زبان انگلیسی به کودکان، یک رویکرد پویا و جذاب است که از قدرت بازی برای تقویت یادگیری زبان استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این روش به ویژه برای زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) موثر است. حتی روشی سرگرم کننده، موثر و فراگیر برای یادگیری زبان انگلیسی در کودکان شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، انگیزه و زمینه یادگیری در کودکان را تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. انواع آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر بازی به بهبود تمرکز و افزایش انگیزه و علاقه در کودکان کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برای همین در معلمان و مدرسان در مدرسه سلام یاسین، سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند از آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر بازی برای یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان استفاده کنند تا با این روش بتوانند میزان یادگیری کودکان را تا حد زیادی افزایش دهند. ضمن اینکه اکثر والدین دانش آموزان از این روش تدریس کاملا آگاه بوده و رضایت کامل از شیوه دارند.

سوالات متداول برای آموزش بازی محور در زبان انگلیسی

  1. آیا روش آموزش براساس بازی، فقط مختص زبان انگلیسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

خیر! این روش برای آموزش سایر زبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی و حتی فارسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد. فقط باید به نوع بازی و هدف از آموزش بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دقت کنید.

  1. چرا از روش بازی محور برای آموزش کودکان استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد با پیشرفت فناوری و روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحصیلی، دیگر روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سنتی و قدیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آموزشی در یادگیری دانش آموزان تاثیر زیادی ندارد. اما استفاده از روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نوین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تاثیر زیادی در میزان انگیزه و علاقه دانش آموزان داشته باشد.

مقالات مرتبط

علت حواس پرتی در کودکان دبستانی

حواس‌پرتی کودکان، یکی از مشکلات رایجی است که موجب کاهش تمرکز آن‌ها برای انجام تکالیف و فعالیت‌های روزمره می‌شود. این مشکل، می‌تواند بر اثر عوامل ژنتیکی، محیطی یا ترکیبی از این عوامل به‌وجود آید. کودکانی که با پدیده حواس‌پرتی دست‌به‌گریبان هستند، در کلاس درس نیز مشکلاتی را تجربه می‌کنند و قادر به تمرکز بر موضوعات […]
25 / 02 / 1403

اهمیت ورزش برای کودکان+ فواید و معرفی ۷ ورزش مناسب

در دنیای ماشینی امروز، کودکان بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر کم‌تحرکی و چاقی قرار دارند. در حالی که فعالیت فیزیکی و ورزش منظم، نقشی حیاتی در سلامتی جسمی و روانی آن‌ها ایفا می‌کند. اهمیت ورزش برای کودکان امروزه بیش از هر امر دیگری احساس می‌شود؛ اما افراد کمتری به آن اهمیت می‌دهند. […]
16 / 02 / 1403

فواید آموزش رباتیک در مدرسه

در دنیای امروز که فناوری به‌سرعت در حال پیشرفت است، آموزش مهارت‌های مرتبط با آن برای دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. رباتیک، به‌عنوان یکی از شاخه‌های نوین علم و فناوری، فرصتی بی‌نظیر برای دانش آموزان فراهم می‌کند تا با مفاهیم علمی ‌و مهندسی به‌صورت عملی آشنا شوند و مهارت‌های مختلفی را در خود […]
13 / 02 / 1403